Webmaster har bedt meg om å legge mitt seneste innlegg i debatten (fra i dag) også her under den åpne tråden:Det som jeg finner skremmende er at folk ikke gir informasjonsflommen, uansett hva det er, noen kritiske tanker før de aksepteres som fakta.
Jeg har et par ganger mottatt epost, der det står at om man videresender den til alle i min adressebok får man en gratis pc fra Microsoft - eller en gratis mobiltelefon fra Ericsson. At folk i tusentall svelger slikt og bombarderer sine venner og kjente med det, tyder på at folk tror det de vil tro og generelt er blottet for analytisk hjernevirksomhet.
Det som jeg også er redd for, nå som dette har blitt en stor politisk sak, der beskyldninger flyr på kryss og tvers mellom aktivister/myndigheter/media/veterinærråd/politikere/rettslige instanser er at allmenheten & media forventer at noen skal spikres på veggen. Folk flest forstår ikke hva jegere & fuglehundfolk holder på med under de beste omstendigheter. Hvordan skal de begripe hva som har foregått hos Guberti, når selv en del fuglehundfolk ikke klarer se kennelen som den er? Ved å se forbi det fakta at de bor på jordgulv og eter hele kaniner, fjærkre og annet slakteavfall, som de får lov til å grave opp og ned som det behager dem. Jeg håper ikke det blir tilfelle, men faren er at de nagler Guberti for å få litt ro og pusterom i rekkene. Som dette har blitt trommet opp vil han være vakkert tilgjengelig for justismord.
Denne videoen blir gjentagne ganger referert til som forferdelig. HVA?? konkret er det man finner avstøtende i den?
http://www.youtube.com/watch?v=dyRPV1ZxLB0 Pål Livar ber meg nevne noen av hundene gjennom årene. Jeg kan sikkert på stående fot fort ramse opp 40-50 hunder som har hatt stor betydning på prøver og i avl, men nøyer meg med noen av de mest vesentlige. Han har hatt tisper som har avlet bedre enn det meste gjennom pointerhistorien:
Olimpia del Vento, Uganda del Vento, Fiesta del Vento, Esperia del Vento, Amoa del Vento og Arca del Vento, for å nevne noen.
Den viktigste hannhunden var født i 1977 og hette Fauno del Vento, den desidert beste avlshunden i europeisk pointerhistorie. Blant hans viktigste avkommer var Brando del Vento (linjeavlet på Sernos del Bocia), Ippocampo & Ippocrate del Vento, Ursula del Vento, Vudu del Vento og Ardito del Vento. Alle disse hundene dominerte på jaktprøver og hadde stort positivt gjennomslag i avlen. Et par-tre søstre av Fauno avlet også glimrende inkl. Fiesta, som gav den fremragende Asso del Vento (og Emiro del Vento & Epiro del Vento).
Det italienske derby i 1984 hadde eng.setteren Telex (som ble farfar til den franske stjernen Cow Boy des Rives de l'Estrigon) som storfavoritt, men han ble nr.2 da ingenting kunne stoppe Asso. Asso vant også bla. det Internationale Pointerchampionatet og avlet nesten like bra som onkel Fauno. Blant Asso's avkommer var Custer del Vento (avlet på Fauno-datter Blanca del Vento), derbyvinner Nepal del Vento (avlet på Fauno-datter Trillo del Vento) og ikke minst superkullet med Esperial del Vento som gav Assur del Vento, Arca del Vento, Amoa del Vento, Ala del Vento og Axel del Vento. Bla. ble Axel Europamester i Grande Quete. Både Axel og Assur (nr.2 i derby) ble INTJCh som sin far, og alle sammen avlet de vanvittig bra.
Det er sterkt linjeavlet på dette bak en av siste tiårets beste pointertisper, Zora di San Pellegrino (nr.2 i EM), da hun har Amoa, Ala og Axel i 3.gen. bak seg.
Amoa del Vento ble mor til den neste store nedarveren, Cariddi del Vento, som igjen ble far til Ribot della Noce. Ribot vant bla. derby like suverent som Asso og har vært i topp på avlsstatistikkene de senere år, sammen med sin far Cariddi og den like berømte Ardito del Vento (Fauno del Vento - Arca del Vento).
Importert til Sverige, med stort gjennomslag i nordisk pointeravl, har vært Laredo del Vento og Urlo del Vento. Frossen sperma fra Ardito del Vento ligger bak de siste to pointerne som har vunnet norsk derby.
Det er selvfølgelig også ett hav av stjernehunder som enten har hatt del Vento-hund som foreldre eller der linjene går igjen gjennom hele stamtavlen. F.eks. legendariske Blackfield Wildcat og hennes brødre (e. Ippocampo), som nevnt Ribot della Noce og hans bror Ronaldo (e. Cariddi), og bak verdensmesteren Anter, som har vært veldig stabil og dominerende på internasjonale jaktprøver, finnes både Ardito og dobbelt Assur del Vento.
I de seneste år har kennelen også bemerket seg med topp hunder som Pandora del Vento, Rialto del Vento, Vienna del Vento, og halvsøskene Zapata del Vento, Tornado del Vento og Tartaro del Vento (alle tre e. Ardito).
Det ble visst ganske mange hunder nevnt allikevel, og mange flere kunne vært nevnt. Det er ingen som kommer på siden av hva denne pointerentusiasten har skapt. Hvordan kan man tro at en slik mann hater hundene sine, eller ikke bryr seg om dem?
Jeg vedlegger et bilde fra oktober 2002, Guberti t.h., samt av Guberti med et par pointere som ble født etter paringer foretatt omkring samme tidspunkt som det første bildet. De er hhv Luxor del Vento og Tornado del Vento.