Giorgio Gruberti - Kennel Del Vento

Ämnen alla kan läsa. För att diskutera vidare - gå med i "Framför Brasan". Nytt nu: "saken" Del Vento.

Giorgio Gruberti - Kennel Del Vento

Inläggav Michael F » 09 02 03, 16:31

Nedanstående inlägg är postade av Frank Tommy i forumet "Framför Brasan". Då detta forum bara kan läsas av de som har valt att vara medlemmar av denna grupp så postar jag kopior av inläggen här.

Vill man svara på - eller debattera detta vidare - så kan man bli medlem av gruppen "Framför Brasan". Detta blir man genom att skicka mig en mail med en presentation. Jag ger då tilltråde till gruppen. Via en egen tråd och inom rimlig tid efter man har fått tillträde till gruppen presenterar man sig för de andra i gruppen. Vi "kör" med nicknames men inte anonymt.

MVH
Michael
Senast redigerad av Michael F 09 02 03, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Michael F
Site Admin

Inläggav Michael F » 09 02 03, 16:32

Frank T´s inlägg 1.

Den 29. desember kapret italienske dyrevern-aktivister 250 pointere fra den berømte del Vento kennelen. Aktivistene tilhører en gruppe som er imot alt vår hobby inbefatter, og de matet massemedia med sjokkerende bilder fra kennelen, som indikerte grov vanskjøtsel av hundene.

Link med bilder og videoer kom etterhvert også til Skandinavia og havnet opp på Norsk Pointerklubbs websider. Jeg var da på en 2 ukers ferie, men ble etterlyst med synspunkter på hva som foregikk.
Umiddelbart er jeg enig i at det er en del lite tiltalende bilder blant dem, men når man tar ett steg tilbake og vurderer materialet, samt er klar over hvilke mennesker som står bak propagandaen - DA ER DET VÅR FORBANNEDE PLIKT IKKE Å DØMME MANNEN OG HANS METODER, INNEN MAN ER SKIKKELIG INFORMERT.

Det ble snart klart at debatten på NPK-sidene ikke hadde til formål å bli opplyst, men kort og godt en anledning til å lynsje Guberti og gjerne samtlige sydeuropeere med ham. Jeg postet 2 informative innlegg på NPK-sidene. Ett den 31/1 og ett den 2/2. Da debatten tydeligvis tok en annen vending med disse innleggene var saken plutselig ikke så interessant lenger for de som drev den på NPK-sidene. I forbindelse med bytte av webformat ble hele debatten ganske beleilig slettet. Jeg vet dog at det er stor interesse for denne saken, derfor legger jeg her ut begge mine innlegg fra NPK-sidene. Det vil også bli her jeg legger ut videre informasjon når den kommer, og her jeg tar en evt. debatt med de som ønsker det.
Michael F
Site Admin

Inläggav Michael F » 09 02 03, 16:32

Frank T´s nästa inlägg:

Mitt første innlegg på NPK den 31/1:

Kan man ikke reise bort et par uker, uten at man begynner å knapre gulrøtter på Rjukan og verden går amokk og melder seg inn i Animal Liberation?
For de av dere som ikke er særlig stødige i italiensk eller har kjennskap til dem fra før, dere kan svinge innom denne engelsk-språklige linken
http://www.animal-liberation.com/ og se hvilke typer det er som har invitert dere med på tur.

Jeg har ikke tenkt å forsvare noen slags form for dyremishandel, men vil oppfordre at folk tenker seg grundig om før de tar noen standpunkter.
Når det gjelder del Vento-kennelen har jeg i flere artikler påpekt at hans hundehold langt fra er normen (verken i Italia eller andre steder), men det betyr ikke at han driver med bevisst dyreplageri og vanskjøtsel. Animal Liberation og lignende organisasjoner har lenge vært ute etter ham, og han har gjentatte ganger i retten vært frifunnet tiltaler som de har drevet mot ham. Jeg har ikke hatt sjansen til å sette meg helt inn i hva som har skjedd nå, men etter det jeg skjønner har disse gærningene nå kapret alle hundene han hadde i kennelen, mens italienske hundeorgansiasjoner, pointerklubb og oppdrettere forsøker i det minste å få disse hundene frigitt til andre oppdrettere/fuglehundfolk. I påvente av en ny avgjørelse fra rettslig instans. Jeg skal ta rede på hva som ellers foregår i de nærmeste dagene, men foreløpig er iallefall en unik og verdifull avlsbase, systematisk avlet av Guberti over førti år, på ville veier.

Bildeserien er med fullt overlegg veldig emosjonelt motiverte. Omstendighetene rundt dem kan ikke konkluderes bare ut fra disse. Størrelsen på kennelen tatt i betraktning er det pussig at det er ett fåtalls scener som går igjen og igjen. 1/4-del av bildene viser en syk hund (også blind på ett øye), og man ledes til å tro at det er en forlatt stakkar som ingen bryr seg om. Vi vet ikke om den er på kur og på bedringens vei, eller om den kanskje snart skal avlives. Det er bilder av tomme, bedritne løpegårder. Hvorfor er de tomme, har de vært det i månedsvis? (Det er også bilde av en hund som står til hælene i gjørme.) Det er bilder av et par unghunder som tydeligvis har fått juling fra andre hunder. Det er også bilde av en enslig hundesnute som kikker ut gjennom en sprekk i veggen. Hva er motivet med det bildet? Er det grunn til å tro at den er mere innesperret og bortglømt av de andre som løper løs omkring? Det vi vet er at Guberti har ett helt annet hundehold og andre avlsfilosofier enn folk flest. Et par-tre hundre hunder ligger sjelden i sofaen og ser på Sportsrevyen.

Når det gjelder å "forgude Guberti" så har det vel neppe vært tilfelle, men hva han har avlet frem av sterke nedarvere er udiskutabelt. Jeg har iallefall mere tiltalende bilder fra kennelen enn de som er presentert her, skal se om jeg finner noen av dem. Han er heller ingen kommersiell valpefabrikk som oversvømmer markedet med valper. Jeg har også opplevd Animal Liberation på nært hold, bla. der de forsøkte å sabotere jaktprøve-arrangementer (bla. fordi det skytes fugl). Om dere er så begeistret for deres propaganda får dere ta og invitere dem til Kongsvoldprøven. Kan hende dere foretrekker Storsveen...
Enkelte andre "forgudet" vel Nils Obel aldri så litt, og han var som jeg oppfattet det veldig fascinert over Gubertis egenskaper som avler. Ingen motforestillinger til å trekke på Laredo del Vento i avlen der.

Avslutningsvis vil jeg også si at om dyrevern-aktivister ville komme med en negativ vinkling på norske fuglehunder, ville det heller ikke være vanskelig. Med pointere hutrende i sine vinterdekken og settere immobiliserte av is og snøklumper gjennom pelsen. Følelsesladede vurderinger av alt fra hvalfangst til revejakt og tyrefekting diskuteres også jevnlig av folk med begrenset innsikt i omstendighetene, og fra ulike ståsteder. Hvem det er til gavn eller skade for får være opp til hver enkelt å ta stilling til.
Michael F
Site Admin

Inläggav Michael F » 09 02 03, 16:33

Frank T´s sista inlägg i tråden:

Mitt andre innlegg på NPK den 2/2:

Jeg brukte i kveld flere timer på å lese forskjellige dokumenter, korrespondanser og avisartikler jeg har fått tilsendt i denne saken.
Jeg orker ikke skrive så mye detaljert nå. Jeg er trøtt, trist og forbannet. Det meste av utviklingen i saken skjedde allerede i dagene og ukene før dette ble publisert utenfor Italia, inkl. her på sidene. Det har vært hevdet gjennom massemedia, bevisst feilinformert av ekstremistene, at myndigheter og veterinærer var tilstede da de tok hundene. Det har senere kommet frem ikke er korrekt. De hadde heller ingen gyldig fullmakt til å gå inn og ta hundene. En opprømt 80-årig Guberti og hans datter kunne lite gjøre da stedet ble oversvømt av disse terroristene. Guberti har to ganger tidligere i retten blitt blankt frifunnet for dyreplageri & vanskjøtsel. Det rulles nå opp at dette stuntet utført den 29/12 har vært for å promotere aktivistene og deres vanvittige agendaer. En av disse agendaene er motstand mot all systematisert dyreavl (i dette tilfellet spesifikt hundeoppdrett).
GLI ANIMALI NON SONO OGGETTI DI VENDITA E MERCE DI SCAMBIO!!!! heter det fra de samme aktivistene. Dyr skal ikke selges og byttes.

Mens italiensk media langsomt har begynt å begripe fakta i saken (der de følger med i rettslige argumenter), oppstår det ironiske ved at disse dyrevernaktivistene ikke klarer ta hånd om 250 pointere, nærmere 80 av dem visstnok offisielle topphunder. 180 av hundene var klemt inne på ett område som max kunne ha 40 hunder, så de er nå blitt pålagt å fordele disse hundene blant kvalifiserte italienske hundefolk. (Om det skjer er en annen sak.) To valpekull som var blant hundene de hentet fra fra Guberti har alle sammen (13 stk) dødt mens aktivistene hadde ansvaret for dem. Først ett kull på 6, deretter ett på 7. Skogsstyrelsen, som aktivistene har brukt som sitt alibi blant myndighetene, beordret at alle valpene ble obdusert for å finne dødsårsaken. Konklusjonen fra obduksjonen var at de frøs ihjel pga. den ikke-adekvate pleien hos aktivistene.

Som jeg påpekte i mitt tidligere innlegg her, så er det ett fåtall syke hunder som går igjen på bildene. Dette blir nå endelig også tatt opp både i italiensk media og i rettsvesenet. Det er spesielt en enkelt syk hund som det har vært fokusert på. Bildene forteller ingenting om hvilket tilsyn hunden har, hvor ofte, eller hvem hunden faktisk er og hvilket forhold Guberti har til den. Man overser også glatt de sterke og friske hundene den er omgitt av. En kennel av denne størrelses-orden har hunder på alle stadier, og det vil til enhver tid være enkelte individer i suboptimale faser av livet.

Etter den siste rettssaken aktivistene hadde mot Guberti i 2007, beordret retten en omfattende, uavhengig rapport over forholdene i kennelen.
I denne rapporten heter det bla.:
"Kennelen avler hunder med dedikasjon og lidenskap. Stikk imot anklagene lykkes den med å gi dyrene i den en høy levestandard, som er mere enn tilfredsstillende. Oppdretteren har ett system der hundene er delt i divisjoner og grupper, perfekt i tråd med den sosiale organiseringen naturlig blant hundene. På denne måten lykkes han å ikke forstyrre hundegruppene mentalt og tar hensyn til den etologiske korrektheten. Foringen av hundene tar også hensyn til deres naturlige instinkter. Eksaminasjon av samtlige hunder har ikke gitt uttrykk for at noen lider eller er vanrøktet pga kennelens system. Guberti lykkes gjennom miljøet å få frem sterke og friske individer. Det skal også noteres at Guberti selv funger som en lederhund dersom kamper i hierarkiet blir farlig for noen av individene, der han fjerner de som viser aggressive tendenser. Hans pointere oppdras ikke i kunstige miljøer på bettong eller gulvfliser, men hviler i høy og halm på jordgulv, der de kan grave og fastholde sine naturlige instinkter. Dette er også til fordel for dyrenes utvikling av skjelettet. Maten reflekterer også det som ville være mest naturlig for en hund selv å fange, som f.eks. hele kaniner, som hundene selv kan grave ned og finne frem igjen. Dette er ett hundehold med ideologier man har mistet i moderne tider. Det er ingenting som tyder på at det ikke er mat nok i forhold til antallet hunder. Der er enkelte eldre, syke hunder, som Guberti ikke ønsker å gi eutanasi." (Noen av disse "skrekkbildene" viser kaninkadaver som hundene har gravd opp og ligger tilgjengelig for ett måltid. Hva i faen er så sjokkerende med det??)

Pointerfolk som jevnlig har besøkt kennelen har skrevet erklæringer til rettsvesenet om hvordan de har opplevd Gubertis store kunnskap, ikke minst om enkeltindividene i hans kennel. Dette er en mann som mange ikke evner å forstå hva han arbeider etter. Som den kanskje største pointeroppdretteren vi noensinne vil oppleve har han stått laglig til hugg for de som ikke liker det vi holder på med. Disse veganerne som er imot landbruk, jakt, fiske, dyreavl til fordel for mennesket osv.

Jeg har selv ikke noe personlig forhold til Guberti, men kjenner mange som kjenner ham særdeles godt og anser ham som ett geni og selvfølgelig gedigen pointerpatriot. Dette er en heksejakt, drevet av en organisasjon som er en fiende av oss alle som bryr oss om jakt og fuglehunder. Jeg kan godta om man har vært naiv eller uvitende i denne saken, men kanskje er man istand til å sette seg ned og analysere bildene og kapabel til å tenke over at de ikke forteller alt. Det finnes alltid en del løsgjengere og idioter blant oss, som bare skal ha noe å brekke seg over. Jeg finner det derimot særdeles trist om også våre fremste folk innen sporten og rasen fordømmer og legger en mann for hat, pga. noen bilder satt i scene av ekstremister.
Michael F
Site Admin

Re: Giorgio Gruberti - Kennel Del Vento

Inläggav Frank-T. » 09 02 09, 23:15

Webmaster har bedt meg om å legge mitt seneste innlegg i debatten (fra i dag) også her under den åpne tråden:

Det som jeg finner skremmende er at folk ikke gir informasjonsflommen, uansett hva det er, noen kritiske tanker før de aksepteres som fakta.
Jeg har et par ganger mottatt epost, der det står at om man videresender den til alle i min adressebok får man en gratis pc fra Microsoft - eller en gratis mobiltelefon fra Ericsson. At folk i tusentall svelger slikt og bombarderer sine venner og kjente med det, tyder på at folk tror det de vil tro og generelt er blottet for analytisk hjernevirksomhet.

Det som jeg også er redd for, nå som dette har blitt en stor politisk sak, der beskyldninger flyr på kryss og tvers mellom aktivister/myndigheter/media/veterinærråd/politikere/rettslige instanser er at allmenheten & media forventer at noen skal spikres på veggen. Folk flest forstår ikke hva jegere & fuglehundfolk holder på med under de beste omstendigheter. Hvordan skal de begripe hva som har foregått hos Guberti, når selv en del fuglehundfolk ikke klarer se kennelen som den er? Ved å se forbi det fakta at de bor på jordgulv og eter hele kaniner, fjærkre og annet slakteavfall, som de får lov til å grave opp og ned som det behager dem. Jeg håper ikke det blir tilfelle, men faren er at de nagler Guberti for å få litt ro og pusterom i rekkene. Som dette har blitt trommet opp vil han være vakkert tilgjengelig for justismord.

Denne videoen blir gjentagne ganger referert til som forferdelig. HVA?? konkret er det man finner avstøtende i den?
http://www.youtube.com/watch?v=dyRPV1ZxLB0

Pål Livar ber meg nevne noen av hundene gjennom årene. Jeg kan sikkert på stående fot fort ramse opp 40-50 hunder som har hatt stor betydning på prøver og i avl, men nøyer meg med noen av de mest vesentlige. Han har hatt tisper som har avlet bedre enn det meste gjennom pointerhistorien:
Olimpia del Vento, Uganda del Vento, Fiesta del Vento, Esperia del Vento, Amoa del Vento og Arca del Vento, for å nevne noen.

Den viktigste hannhunden var født i 1977 og hette Fauno del Vento, den desidert beste avlshunden i europeisk pointerhistorie. Blant hans viktigste avkommer var Brando del Vento (linjeavlet på Sernos del Bocia), Ippocampo & Ippocrate del Vento, Ursula del Vento, Vudu del Vento og Ardito del Vento. Alle disse hundene dominerte på jaktprøver og hadde stort positivt gjennomslag i avlen. Et par-tre søstre av Fauno avlet også glimrende inkl. Fiesta, som gav den fremragende Asso del Vento (og Emiro del Vento & Epiro del Vento).
Det italienske derby i 1984 hadde eng.setteren Telex (som ble farfar til den franske stjernen Cow Boy des Rives de l'Estrigon) som storfavoritt, men han ble nr.2 da ingenting kunne stoppe Asso. Asso vant også bla. det Internationale Pointerchampionatet og avlet nesten like bra som onkel Fauno. Blant Asso's avkommer var Custer del Vento (avlet på Fauno-datter Blanca del Vento), derbyvinner Nepal del Vento (avlet på Fauno-datter Trillo del Vento) og ikke minst superkullet med Esperial del Vento som gav Assur del Vento, Arca del Vento, Amoa del Vento, Ala del Vento og Axel del Vento. Bla. ble Axel Europamester i Grande Quete. Både Axel og Assur (nr.2 i derby) ble INTJCh som sin far, og alle sammen avlet de vanvittig bra.
Det er sterkt linjeavlet på dette bak en av siste tiårets beste pointertisper, Zora di San Pellegrino (nr.2 i EM), da hun har Amoa, Ala og Axel i 3.gen. bak seg.
Amoa del Vento ble mor til den neste store nedarveren, Cariddi del Vento, som igjen ble far til Ribot della Noce. Ribot vant bla. derby like suverent som Asso og har vært i topp på avlsstatistikkene de senere år, sammen med sin far Cariddi og den like berømte Ardito del Vento (Fauno del Vento - Arca del Vento).

Importert til Sverige, med stort gjennomslag i nordisk pointeravl, har vært Laredo del Vento og Urlo del Vento. Frossen sperma fra Ardito del Vento ligger bak de siste to pointerne som har vunnet norsk derby.
Det er selvfølgelig også ett hav av stjernehunder som enten har hatt del Vento-hund som foreldre eller der linjene går igjen gjennom hele stamtavlen. F.eks. legendariske Blackfield Wildcat og hennes brødre (e. Ippocampo), som nevnt Ribot della Noce og hans bror Ronaldo (e. Cariddi), og bak verdensmesteren Anter, som har vært veldig stabil og dominerende på internasjonale jaktprøver, finnes både Ardito og dobbelt Assur del Vento.
I de seneste år har kennelen også bemerket seg med topp hunder som Pandora del Vento, Rialto del Vento, Vienna del Vento, og halvsøskene Zapata del Vento, Tornado del Vento og Tartaro del Vento (alle tre e. Ardito).

Det ble visst ganske mange hunder nevnt allikevel, og mange flere kunne vært nevnt. Det er ingen som kommer på siden av hva denne pointerentusiasten har skapt. Hvordan kan man tro at en slik mann hater hundene sine, eller ikke bryr seg om dem?
Jeg vedlegger et bilde fra oktober 2002, Guberti t.h., samt av Guberti med et par pointere som ble født etter paringer foretatt omkring samme tidspunkt som det første bildet. De er hhv Luxor del Vento og Tornado del Vento.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Frank-T.

Återgå till Avel, Linjer och tillhörande