På http://www.jaktreform.nu kan ni läsa lite om utvecklingen i frågan om fjälljakten. Vi går en spännande och dramatisk tid till mötes, det är valår i år och många kommer att ha mycket att svara för, inte minst Jägareförbundets högsta ledning.
Håkan skriver också en del om detta med alternativa modeller, bl a om den så kallade ”Ammarnäs – modellen” : http://www.jaktreform.nu/empty_34.html .Mycket kan sägas om dessa modeller och det största problemet med dem är att de ger samma rättigheter till jägare i andra länder som boende i Sverige, de ger till och med jägare boende i andra länder samma rättigheter som boende i fjällkommuner, ofta får lokala jägare stå tillbaks till förmån för jägare från andra länder.
En annan stor brist med dessa ”modeller” är att de överlåter all makt till någon enkelindivid, detta till skillnad för de områden där Länsstyrelserna är inne och borgar för objektivitet samt rättvisa. Det krävs väldigt mycket av de som är satt att sköta dessa modeller.
När det gäller ”Fallet Ammarnäs” är vi i jaktreform mycket tvivlande till modellen som sådan och vi har all orsak att vara lika skeptisk till ”modellens” företrädare . Ammarnäs är en mycket talande exempel på hur galet det kan bli:
Den 2009-09-09 mottar vi ett mail från ”Ammarnäsmodellens” företrädare – Rune Tovetjärn – där han efterlyser våra källor och hur vi kan säga vad vi säger.
Jag citerar: Varifrån får ni er information om stängda fjäll. Ert uttalande är en grov generalisering av hur jaktmöjligheterna såg ut per 090825 - 31.
Vi svarade då: På vår hemsida kan man läsa: ”Högsommaren tog slut, ripjakten väntade och kallduschen kom; tomma fjäll, kvoterade fjäll och stängda fjäll!” – vidare står så här : ”Nu står vi här med nya begränsningar i Norrbotten och Västerbotten och ett HELSTÄNGT Jämtland.”. Denna information är 100 % riktig – Jämtland stängde all jakt på ripa, Norrbotten och Västerbotten sänkte jaktmannadygnen från 3 till 2 och det infördes också andra begränsningar som exempelvis stängda inventeringsområden. Vi har därför svårt att förstå din upphetsning samt dina insinuationer om att vi skulle fara med oriktiga uppgifter. (Vi talar givetvis om ripa och fjäll)
Att riptillgången – och föryngringen – är extremt dålig i år torde heller inte vara någon hemlighet...
Självklart finns det – också i år – områden här och där som håller bra bestånd men vi vågar påstå att dessa är undantagen som bekräftar regeln.
De inventeringar du hänvisar till stämmer dåligt med SLU's helhetssyn på Västerbotten: ”Ripinventeringar utförda av (SLU), visar på fortsatt svaga bestånd av ripa i hela Västerbotten.”
Om du Rune sitter med en uppfattning av att de Svenska Fjällen håller bra bestånd av ripa i år samt att tillgången på jaktmark är större än tidigare så är du nog ganska ensam om en sådan konklusion.
Svaret fick oss att baxna! Här följer valda citat:
Eftersom jag tror på människors lika värde och möjligheter, så är - i mina ögon – betraktarens - en del av era formuleringar, hämtade ur de tankar, som rörde nationalstaten och senare även det som framfördes i delar av "Mein Kampf"
Jag kan dessvärre inte ställa upp på era värderingar. Detta beroende på att ni företräder tankar och värderingar, som är kränkande.
Utöver detta så påstår mannen att vi ”har löss i pälsen” då en - inte namngiven – medlem av vår grupp enligt honom skulle ha pryglat sin hund vid Sitasjaure för 8-10 år sedan!! Ska man gråta, skratta eller bli förbannad?
Vi har självklart givit Rune Tovetjärn alla möjligheter att svara på följande frågor skickade i mail till honom:
Fakta, faktagranskning.
Du börjar skriftväxlingen med att så tvivel om de upplysningar vi lämnar på vår hemsida. När jag så redovisar våra källor visar det sig att du talar ut ifrån ditt begränsade område och du säger ”övriga fjällvärlden kan jag inte uttala mig om.” ?? Vi – och våra källor - har däremot ganska bra översikt över ”övriga områden”, områden som torde utgöra 99% av disponibel mark. Den information vi har lämnat är som jag sagt tidigare 100% korrekt. Din ursprungliga fråga framstår därför som konstig och man kan fråga sig vilka intentioner som ligger bak? Kan du upplysa oss?
Löss i pälsen.
Att komma smygande med att ”någon hos oss” någon gång eventuellt skulle ha varit för hård med sin hund är mycket konstigt. Dels vet jag inte helt vad detta har med sakfrågan att göra, vidare är det under envar kritik att framlägga det hela på det sätt du gör. Om du inte kan vara mer konkret så kan det lika gärna vara en lögn, om det inte är en lögn så kanske du borde ge vidkommande en möjlighet att förklara, detta istället för att sprida en massa skitsnack som kan drabba ett stort antal människor?
Till sist men absolut inte minst.
• Du påstår att vi företräder tankar och värderingar som är kränkande.
• Du anser vidare att vi är främlingsfientliga och nedvärderar jägare från andra länder.
• Som pricken över i´et menar du att vissa av våra formuleringar kunde vara hämtade från ”Mein Kampf” och att
våra uttalanden speglar de värderingar som ligger till grund för nämnda böcker samt den dåvarande tyska
Nationalstaten.
Jag kan garantera dig att dessa påståenden har väckt stor ilska inom våra led, också hos undertecknade: som Norrman är jag mycket stolt av att min norska familj spelade en stor roll i den Norska motståndsrörelsen under förra kriget och att min Engelska Morfar överlevde 4 år på eskortfartyg åt handelskonvojer till Ryssland och andra ställen!
Det är naturligtvis oerhört allvarliga påståenden du kommer med och vi undrar VAR på vår hemsida du hittar någon text som skulle föranlediga dessa fruktansvärda och groteska påhopp? Vi vill absolut inte att det ska finnas möjlighet att uppfatta oss på det sätt du påstår dig göra. Finns det något på vår hemsida som skulle skapa slika associationer så ber vi dig med detta om att du visar oss var – detta så det kan tas bort. Finns det inte så kan vi bara – än en gång – spekulera i vilka dina intentioner är?
Vi ville ge Rune Tovetjärn en möjlighet att svara på dessa frågor innan vi gick vidare med detta. Tovetjärn har nu haft sedan den 10 december på sig att svara. Senast vi hörde från honom var den 8 januari, han lovade då svar i slutet på samma vecka.
Vi accepterar inte att bli kallade vara sig nazister, främlingsfientliga eller att vi kränker någon. Dels då detta är grava och osanna påhopp och vidare då Hr. Tovetjärn tydligen inte har förstått ett dyft:
Vi har ALDRIG talat om vara sig nationalitet, ras, färg, religion eller annat, vi har talat utifrån vart man bor: BOENDE i Sverige bör har första rätt till vår natur, BOENDE Rune, inte de med svensk pass eller utseende som kaviarpojken!!!
Som vi också har sagt så gör Tovetjärn sig extra löjlig då han själv har haft regler som positivt särbehandlade Svenska (boende eller pass?) jägare fram till och med 2006…..atombomb i glashus??
Förutom att Tovetjärn kallar en grupp människor – som han inte känner - för främlingsfientliga och nazister så visar detta hur farligt det är när EN människa ska bestämma och förvalta ”modeller”. När människan inte har större förmåga att diskutera sak än Tovetjärn och när människor gärna KRÄNKER andra på det sätt som han gör så är de INTE skickade at driva ”modeller” som rör ett stort antal människor!!
Då vi vare sig har fått förklaringar eller någon ursäkt så kommer vi ta reda på hur man kan gå vidare med detta, en person som driver ett kommunalt projekt kan inte springa omkring och stämpla oliktänkande på det nedsättande sätt som Tovetjärn gör.
Detta må vara en parantes i förhållande till den stora frågan, vi hoppas i alla fall att den går till historien som en parentes, men vi menar att det är viktigt å föra fram det som blir sagt i debatten.
Det finns som sagt en del nytt på jaktreform.nu och det kommer än mer inom kort, valet närmar sig och nu kör vi ända in i kaklet så får vi se hur det går!
Läs också:
http://www.jaktreform.nu/diary_11_19.html
och
http://www.jaktreform.nu/empty_35.html
Jaktreform.nu